JIHLAVA
- Nejvyšší možné ceny
- Rychlý odvoz katalyzátorů
- Měření spectrometrem
- Platbu v hotovosti
- A mnohem více
Katalyzátor je zařízení pro katalytické čištění výfukových spalin motorových vozidel. Katalyzátor obsahuje účinnou chemickou látku (většinou ušlechtilý kov jako je např. platina nebo rhodium), keramický nebo kovový nosný materiál a podle druhu konstrukce různá regulační zařízení k řízení čisticího procesu. Podle druhu katalyzátoru dochází k oxidační přeměně kysličníku uhelnatého na kysličník uhličitý, uhlovodíků na kysličník uhličitý a vodu a k redukci kysličníku dusnatého na plynný dusík a kyslík. Moderní katalyzátory snižují množství škodlivin ve spalinách až o 90 %. V automobilech se používají třícestné katalyzátory (zážehové motory) a oxidační katalyzátory (vznětové motory) - podle druhu motoru až dva hlavní a čtyři předřazené primární katalyzátory.
Na rozdíl od oxidačního katalyzátoru mohou v třícestném katalyzátoru probíhat oxidační i redukční reakce a třícestný katalyzátor tedy dokáže měnit i oxidy dusíku na plynný dusík a kyslík a přeměňovat uhlovodíky a kysličník uhelnatý. Kombinovaný průběh těchto opačných chemických reakcí potřebuje stálé řízení, neboť spaliny smí obsahovat jen tolik kyslíku, kolik je potřebné pro oxidační procesy (jinak je bráněno průběhu redukčních procesů). V moderních vozidlech se proto používají výhradně řízené třícestné katalyzátory. Na rozdíl od neřízených katalyzátorů mají lambda sondu, která měří obsah zbytkového kyslíku ve spalinách. Na bázi této základní veličiny reguluje elektronika motoru poměr palivo-vzduch a zajišťuje tak optimální čištění spalin.
Oxidační katalyzátor snižuje u vozidel se vznětovým motorem obsah kysličníku uhelnatého a uhlovodíků ve spalinách a emise škodlivých částic. Na rozdíl od třícestného katalyzátoru nemůže oxidační katalyzátor přeměňovat oxidy dusíku na ekologicky vhodnější plynný dusík, protože k této přeměně dochází při redukční reakci, což je opak oxidace. Vznik oxidů dusíku se proto u vznětových motorů redukuje už během spalování za pomoci systému recirkulace výfukových spalin.